شبکه اجتماعی فیس بوک روز سه شنبه (۱۵ ژانویه – ۲۶ دی) موتور جستجوگر جدید خود را عرضه کرد.

این جستجوگر جدید به کاربران این امکان را می دهد تا افراد، و تمامی اطلاعاتی را که برای یافتن دوستان به کاربران کمک می کند در درون فیس بوک جستجو کنند.این موتور جستجوگر تنها بر اطلاعات داخل فضای فیس بوک متمرکز است و از این جهت با سایر امکانات جستجو در اینترنت تفاوت اساسی دارد.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک روز سه شنبه قابلیت‌های این جستجوگر را با استفاده از صفحه خودش در فیس بوک برای خبرنگاران تشریح کرد.

 

شبکه اجتماعی فیس بوک

 

آقای زاکربرگ گفت که این قابلیت جدید نسبت به حریم خصوصی تعریف شده توسط کاربران نیز هوشمند است و تاکید کرد که فیس بوک مسئله حریم خصوصی افراد را بسیار جدی می‌گیرد.

در یک پیام ویدئویی در سایت فیس بوک، تام ستوکی، مدیر تولید این شرکت در تشریح قابلیتهای این موتور جستجوگر جدید گفت: "کارهای ساده ای هستند که مردم دوست دارند انجام دهند، آنها دوست دارند تمام عکسهایی که لایک کرده اند را پیدا کنند، یا تمام عکسهایی که دو نفر خاص با هم دارند، یا تمام عکسهای خانواده‌شان، یا همه دوستانشان که در شهر خاصی زندگی می کنند، چون آنها می خواهند به آن شهر سفر کنند. در حال حاضر، پیدا کردن این اطلاعات خیلی مشکل است، شما باید به صفحه های مختلفی سر بزنید و هر بخش از این اطلاعات را از جاهای مختلف به هم وصل کنید، اما حالا این کار آسان شده است، شما آنچه که می خواهید را می نویسید و نتیجه مورد نظر را دریافت می کنید."

 

تا پیش از این، کابرد موتور جستجوگر قدیمی فیس بوک تنها به یافتن افراد محدود می شد.

انتظار می رود که شرکتهای تبلیغاتی از قابلیتهای جدید موتور جستجوگر فیس استقبال کنند.

تجربه تبلیغات در موتور جستجوگر گوگل تاثیر گذاری این نوع آگهی ها را را ثابت کرده است. تحلیلگران اعتقاد دارند ترکیب این ظرفیتها با داده های شبکه اجتماعی فیس بوک می تواند جاذبه مضاعفی برای شرکتهای تبلیغاتی ایجاد کند.

در ماه اکتبر گذشته، مارک زاکربرگ اعلام کرد که تعداد کاربران ماهانه فیس بوک به یک میلیارد نفر رسیده است. با این حال، از زمان عرضه سهام فیس بوک در بازارهای اوراق بهادار آمریکا، ارزش سهام این شرکت کاهش قابل توجهی یافته و نتوانسته به بهای اولیه خود باز گردد.

سال گذشته میلادی، موسسه بازاریابی اینترنتی گرین لاین بر اساس نتایج یک نظر سنجی پیش بینی کرده بود که اگر فیس بوک موتور جستجوگر خود را به بازار عرضه کند، می تواند یک چهارم بازار جستجوگرها را قبضه کند