فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است و در واقع پیشگام نسل جدید مرورگرها بوده و   به خودی خود یه مرورگر کامل، انعطاف پذیر، سریع و ایمن به حساب می آید؛ با این حال یکی از جذابترین ویژگی‌هایی که برای اولین بار بصورت جدی در فایرفاکس ارائه شد، امکان استفاده از افزونه‌های مختلف بر روی آن است. افزونه‌ها سطح کارایی و بازدهی هسته مرورگر فایرفاکس را تقویت کرده و قدرت آن را به اوج خود می رسانند. یکی از مزایای کدباز بودن این مرورگر، فراهم کردن بستری مناسب برای توسعه دهندگان در سراسر دنیا است تا هزاران قابلیت‌ گوناگون را در قالب افزونه‌های مختلف رایگان و تجاری برای فایرفاکس ارائه نمایند.

 

در مطلب پیش رو تلاش شده است تا مجموعه‌ای از بهترین، کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس در سال ۱۳۹۱ ،که بیش ترین دانلود را در بخش افزونه های فایرفاکس داشتند را انتخاب و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

 

بهترین، کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس

 

 

۱- AdBlock Plus

 

آیا از دست تبلیغات بیش از حد و آزار‌دهنده سایت مورد نظرتان خسته شده اید؟ آیا از بازشدن ناخواسته سایت‌های تبلیغی (POP UP) عصبی می شوید؟ آیا می‌دانید که بسیاری از صفحات کلاه برداری (Fake Page Or Phishing) از روش باز کردن صفحات ناخواسته برای به دام انداختن کاربر استفاده می کنند؟ بهترین راه‌کار موجود از دیدگاه زومیت افزونه قدرتمند AdBlock Plus می باشد. در زمان نگارش این مقاله قریب به ۱۶ میلیون کاربر از این افزونه استفاده می‌کنند که گواهیست بر این ادعا.

۲- DownThemAll

اگر شما هم یکی از کلکسیونرهای ایرانی هستید که علاقه عجیبی به دانلود انواع نرم افزار، فیلم، موزیک و… دارید حتماً می‌دانید که استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت دانلود یا Download Manager چقدر برای شما حیاتی و مفید است. این افزونه یکی از بهترین دانلود منیجرهای موجود بوده که کاملاً با مرورگر شما یکپارچه می شود. DownThemAll در عین سادگی و سبکی، امکانات متنوعی از جمله قابلیت توقف و بازگشت دانلود و یا افزایش سرعت دانلود تا ۴۰۰ درصد (بنابر ادعای سازنده) و چیزهای بسیار دیگری را در اختیارتان می گذارد. این افزونه در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲ میلیون کاربر دارد.

۳-FEBE

همیشه یکی از دغدغه های کاربران قدیمی فایرفاکس هنگام تعویض ویندوز، از دست دادن انبوه اطلاعات شخصی نظیر بوکمارک ها، پروفایل ها، تنظیمات، کوکی ها، قالب ها، افزونه ها و … می باشد. با این افزونه شما می‌توانید از اطلاعات مورد نیازتان در فایرفاکس فایل پشتیبان تهیه کرده و در زمان مورد نیاز به آسانی آن‌ها را بازگردانی کنید.

 ۴-FlashBlock

انیمیشن‌های فلش اگر چه زیبا هستند ولی گاهی با حجم زیاد خود باعث اذیت کاربران می شوند.  بهترین پیشنهاد من برای رهایی از این مشکلات، افزونه FlashBlock است که شخصاً بسیار از آن راضی هستم. این افزونه به صورت پیش‌فرض از لود شدن فایل‌های فلش در صفحاتی که مرور می‌کنید جلوگیری می‌کند و سهم به سزایی در افزایش سرعت وبگردی شما و البته جلوگیری از کرش های احتمالی دارد. البته شما می‌توانید در صورت تمایل با کلیک روی هر فایل فلش موجود در صفحه، آن را به راحتی لود کرده و مشاهده کنی

Lazarus Form Recovery

آیا تا کنون برای شما پیش آمده که دقایقی را به پر کردن گزینه های درخواستی یک فرم اینترنتی بپردازید و با یک اتفاق بد مثل هنگ کردن مرورگر یا قطع شدن برق، مجبور به تکمیل مجدد همه آن‌ها شوید؟ Lazarus به راحتی اطلاعات فرم‌های شما را بازیابی خواهد کرد.

۶- WOT

این افزونه که نام آن مخفف عبارت Web of Trust می‌باشد به شما کمک می‌کند تا هنگام وبگردی از تجربه هزاران کاربر دیگر در رابطه با امنیت سایتی که قصد دیدن آن را دارید، استفاده کنید. شما هم می‌توانید به سایت‌ها در زمینه میزان امنیت، میزان حفاظت از حریم شخصی، میزان تناسب با کودکان و… رتبه داده و تجربیات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. این افزونه در زمان نگارش این مقاله بیش از ۱.۵ میلیون کاربر دارد.

 Yoono

اگر از کسانی هستید که به شبکه‌های اجتماعی وابسته اید و هر لحظه وضعیتتان را تغییر می دهید و پیگیر تغییر وضعیت دوستانتان نیز هستید، این افزونه برای شما ساخته شده است. این افزونه در قالب چند ستون آخرین وضعیت دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، لینکداین، یوتیوب و اغلب مسنجرها را به نمایش می گذارد. این برنامه نه تنها در قالب یک افزونه، بلکه برای سیستم عامل های مختلف و حتی گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار گرفته است

۸-Awesome Screenshot Plus

یکی از بهترین افزونه های تهیه اسکرین شات از صفحات وب که من شدیداً آن را تأیید می‌کنم. از جمله قابلیت‌های آن تهیه اسکرین شات از کل صفحه، قسمت قابل رؤیت و یا محدوده‌ی دلخواه از صفحه می باشد. همچنین می‌توان اسکرین شات ها را با ابزارهایی ساده (شبیه Paint) ویرایش و سپس ذخیره نمود

۹-URL Fixer

این افزونه برای کاربران بی‌دقت مناسب است. افزونه URL Fixer، اشتباهات تایپی در URLها را اصلاح می‌کند. برای مثال اگر به اشتباه آدرس google.con را وارد کنید، به کمک این افزونه آدرس به صورت google.com اصلاح می‌شود. در شروع و برای اولین مرتبه، افزونه، اجازه اصلاح URLها را از کاربر می‌خواهد. یکی از کارشناس و بررسی کنندگان این افزونه گفته است که «URL Fixer یک ذخیره‌کننده زمان واقعی است». و در دنیای مدرن چه کسی نیاز به صرفه‌جویی زمان ندارد.

 
۱۰- Cleanest Addon Manager

ما مطمئنیم شما در پایان این مقاله تعداد زیادی از این افزونه ها را بر روی فایرفاکس خود نصب خواهید کرد. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که با کاهش حجم صفحه افزونه هادر فایرفاکس، آسانتر به مرور و مدیریت آن‌ها بپردازید.

۱۱- Iranian Calendar که تاریخ شمسی رو بصورت کوچک در نوار وضعیت فایرفاکس نمایش میده.

۱۲- افزونه‌ی Memory Restart در زمانی که فایرفاکس به مدت طولانی باز بوده یا اینکه Tabهای زیادی را باز کرده‌اید و به هر دلیل، حافظه زیادی اشغال شده است، سریع فایرفاکس را «ری‌استارت» می‌کند. همچنین، همیشه میزان حافظه اشغال شده توسط فایرفاکس را می‌تواند نشان دهد

Memory Fox-۱۳- 

 همیشه یکی از بزرگترین اشکلاتی که به مرورگر فایرفاکس گرفته میشد, مصرف بیش از اندازه این مرورگر از منابع سیستم به خصوص حافظه RAM بود. به مرور زمان با سنگین شدن دیتابیس فایرفاکس و همچنین نصب افزونه های گوناگون که برخی به اندازه خود فایرفاکس سنگین هستند باعث کند شدن و بعضی مواقع از کار افتادن فایرفاکس می‌شوند. اگر شما هم از کامپیوتر پیشرفته و قدرتمندی برخوردار نیستید میتوانید با استفاده از افزونه Memory Fox از نعمت داشتن یک فایرفاکس سبک بهرمند شوید. برای نصب این افزونه شما تنها به یک عدد ویندوز و فایرفاکس نسخه ۳ به بالا نیازمندید.
کارکرد این افزونه به این صورت است که هرگاه میزان استفاده فایرفاکس از حافظه RAM سیستم به نقطه بحرانی برسد Memory Fox وارد عمل شده و با مرتب کردن و خالی کردن دیتابیس فایرفاکس میزان زیادی از حافظه اشغال شده را آزاد میکند.
برای استفاده از این افزونه ابتدا آن را از این آدرس نصب کرده و پس از راه اندازی دوباره فایرفاکس آن را از منوی Tools فعال کنید

 ۱۴-X-notifier

 اگرچه این افزونه ها بهترین امکانات را در اختیار شما قرار می دهند اما اگر شما از همه ای این سرویس ها  استفاده می کنید راه حل چیست؟ همین طور بعضی افراد از سرویس های دیگر استفاده می کنند.. راه حل  انجاست. افزونه x-notifier در واقع  یک همه کاره است که شما را از ایمیل های جدیدی که در Gmail, Hotmail, Yahoo, AOL, Daum, Naver Nate, Paran دریافت می کنید خبردار می کند. یکی از برتری های این افزونه این است که شما می توانید چند ایمیل از یک سرویس را در این افزونه مدیریت کنید برای مثلا همان طور که در تصویر می بینید دو جیمیل در این افزونه مدیریت می شود!

۱۵-Forecastfox Weather

افزونه  Forecastfox Weather  که از اطلاعات سایت معتبر AccuWeather استفاده می‌کند، وضعیت فعلی آب و هوا را به همراه پیش‌بینی ۷ روز آینده به شما ارائه می‌دهد. با کلیک بر روی آن علاوه بر مقدار حداقل و حداکثر دما در روزهای آینده، اطلاعات دیگری از جمله میزان رطوبت هوا، بارش، فشار هوا، اشعه ماورابنفش یا UV، فاصله دید، فازهای ماه، سرعت و جهت باد و یک انیمیشن از نقشه راداری منطقه در حال حاضر را در یک پنجره Pop-out نشان می‌دهد.

 

منبع از خود فایر فاکس

https://addons.mozilla.org/fa/firefox/collections/davy-jones/optimizefirefox/