پس از شایعاتی که سایت Techcrunch در اینترنت به راه انداخت و ما نیز به همراه ارائه تصاویر در چند پست قبل به آن اشاره داشتیم، سرانجام امکان دانلود سیستم عامل گوگل (Google Chrome OS) فراهم شد.

 

دیگر لازم نیست اخباری را بخوانید که در آنها برای شما توضیح داده شده است، فناوری Cloud و یا امکان استفاده آفلاین از ابزارهای اینترنتی در این سیستم عامل بکار رفته بلکه تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که خود مستقیماً Google Chrome OS را دانلود و آزمایش نمایید

سیستم عامل کروم (Chrome OS) یک نرم افزار منبع باز و رایگان است. این سیستم با هدف تسخیر بازار کامپبیوترهای نت بوک عرضه می شود و فاقد بسیاری از جبنه های سیستم های عامل سنتی است.

طراحی سیستم عامل کروم به گونه ای است که همه برنامه های بارگذاری شده بر روی نت بوک در این نرم افزار اجرا می شود و اطلاعات لازم از طریق اینترنت بر روی سرورهای گوگل ذخیره می شود.
مهندسان گوگل می گویند نخستین کامپیوترهایی که از این سیستم عامل استفاده خواهند تا پایان سال آینده عرضه خواهند شد.
رونمایی از سیستم عامل شرکت گوگل در حالی انجام می شود که شرکت مایکروسافت به تازگی آخرین نسخه نرم افزار عامل ویندوز را که ویندوز ۷ نام دارد، روانه بازار کرده است.
شرکت اپل نیز اخیرا نرم افزار عامل لئوپارد را ارتقا داد و نسخه اسنو لئوپارد را عرضه کرد.

قبل از دانلود Google Chrome OS چند نکته وجود دارد که لازم است نسبت به آنها آگاهی داشته باشید، نخست آنکه امکان اجرای این سیستم عامل تنها در حالت مجازی/شبیه سازی شده (VM environment) امکان پذیر است. دوم آنکه این سیستم عامل مراحل آزمایشی خود را پشت سر می گذارد بنابراین انتظار هرگونه تجربه ناخوشایند در آنرا داشته باشید.

 

اما اگر شما نیز از خوره های دنیای فناوری اطلاعات باشید احتمالا مستقیماً بر روی لینک دانلود در این صفحه کلیک خواهید کرد!

یک راهنمای ساده و مفید در سایت Gdgt.com قرار داده شده است که بخوبی روش نصب Google Chrome OS و برخی از ترفندهای آنرا آموزش می دهد.

تا این زمان تاریخ انتشار رسمی نگارش نهایی این سیستم عامل از طرف گوگل اعلام نشده است و پیش بینی می شود بر روی محدوده خاصی از سخت افزارهای قابل نصب و واجرا باشد. توجه داشته باشید که این سیستم عامل هم اکنون نمی تواند به عنوان جایگزین ویندوز و یا OS X در نظر گرفته شود بلکه تنها می تواند مکمل هر یک از آنها باشد.

اگر جسارت دانلود و آزمایش Google Chrome OS را داشتید، قسمت نظرات این مطلب محل مناسبی برای شما خواهد بود تا تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

تاکید بر سرعت
گوگل نخستین بار ماه ژوئیه از طراحی سیستم عامل کروم خبر داد.
این نرم افزار بر پایه مرورگر کروم طراحی شده است.
ساندار پیچای، یکی از مدیران گوگل می گوید کروم بر اساس سه اصل سرعت، سادگی و امنیت طراحی شده است. به گفته آقای پیچای، هدف از طراحی کروم، در اختیار داشتن کامپیوترهایی است که مانند تلویزیون به سرعت روشن و بلافاصله به اینترنت وصل می شوند. به گفته گوگل، سیستم عامل کروم هفت ثانیه پس از روشن شدن کامپیوتر آماده راه اندازی است.

راه اول دانلود: توصیه می شود به جای دانلود نسخه مخصوص VirtualBox (فایل VDI)، نسخه مخصوص VMWare را دانلود کنید. چون نسخه مخصوص VirtualBox در بسیاری از جاها ذکر شده که کار نمی کند. پس شما علاوه بر دانلود سیستم عامل گوگل کروم شما باید VMWare که یک شبیه ساز ماشین مجازی می باشد را برای اجرای سیستم عامل گوگل دانلود کنید. برای دانلود باید در سایتش ثبت نام کنید.
لینک دانلود:
http://gdgt.com/google/chrome-os/download

راه دوم دانلود: بنابراین اگر یک کاربر کیگ یا توسعه دهنده وب هستید و می خواهید که سیستم عامل کروم را ببینید ابتدا آن را از طریق این لینک تورنت با حجم تقریبی ۲۸۰ مگابایت دانلود کنید. سپس راهنمای نصب گوگل کروم OS را در تچ کرانچ ببینید و پس از نصب از سیستم عامل جدید آنلاین خود لذت ببرید.
ضمنا راه اول تست شده و تایید می شود. اما برای راه دوم هیچ ضمانتی نیست