کنترل پنل کلکسو

مدیران سرورهای لینوکس غیر از انتخاب یک توزیع مناسب برای راه‌اندازی سرور خود، باید از یک کنترل پنل مناسب برای مدیریت بهتر سرور استفاده کنند. مخصوصا کسانی که نیاز به مدیریت دامنه‌های زیادی دارند، از راه دور سرور خود را مدیریت می‌کنند و اصلی‌ترین استفاده آن که برای مدیریت سرورهای مخصوص میزبانی وب است.

و اما کدام کنترل پنل؟!

شاید بتوان گفت که در حال حاضر بهترین کنترل پنل سرورهای لینوکس سی پنل (CPanel) است که امکانات لازم را با رابط کاربری مناسب و در محیطی امن در اختیار ما می‌گذارد و بعد از آن می‌توان از کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin) نام برد.

اما کنترل‌پنل‌هایی که در بالا ذکر شد نیاز به پرداخت هزینه ماهیانه تقریبا زیادی دارند که شاید برای افرادی به صرفه نباشد. مانند کسانی که نیاز به مدیریت گسترده ندارند و چند سایت یا چند سرویس مشخص را روی سرور خود دارند و یا امکان پرداخت هزینه را ندارند.

در این پست قصد دارم کنترل پنل رایگان کلکسو (Kloxo) را به شما معرفی کنم که برای مدیریت سرور و مخصوصا میزبان‌های وب مناسب است. این کنترل پنل محصول LxCenter است که از دیگر محصولات آن HyperVM است که برای مدیریت سرورهای مجازی شده استفاده می‌شود.

شاید بتوان گفت که کلکسو یکی از بهترین کنترل پنل‌های رایگان است که بسیار به کاربران پیشنهاد می‌شود و امکانات، رابط کاربری و امنیت نسبتا خوبی را دارد. کلکسو آمده است که یک کنترل پنل رایگان و مناسب را برای مدیریت میزبان وب شما در اختیارتان قرار دهد که این مساله در بیشتر کنترل پنل‌های رایگان وجود ندارد و امکانات کمی برای مدیریت میزبانی وب دارند و بیشتر می‌توانید چند سایت (مخصوص سرورهای شخصی) را مدیریت کنید.

برای آشنایی با امکانات کلکسو می‌توانید دمو آن را از اینجا مشاهده کنید.

منابع آموزش wiki.lxcenter.org / Kloxo+Installation+Guide

برخی از مشخصات و امکانات کنترل پنل کلوکسو عبارتند از :

– ساپورت کامل سیستم عامل لینوکس CentOS ورژن ۵ و ۳۲ بیتی
– مناسب ارائه سرویس های هاستینگ
– مدیریت کامل هاست و دامنه ها در کلوکسو
– سیستم جلوگیری از نفوذ هکر ها به نام گارد ال ایک یا lxguard
– پشتیبانی از وب سرور های آپاچی (apache) و لایت تی پی دی (lighttpd)
– پشتیبانی از سرویس های دی ان اس بایند (Bind) و Djbdns
– پشتیبنای از سرویس اف تی پی pure-ftp
– سیستم بکاپ و پشتیبان گیری پیشرفته
– سیستم پارک کردن دامنه و ریدایرکت کردن
– سیستم گزارش و آلارم کامل و دقیق از وضعیت ریسلر ها و کاربران
– جابجایی دامنه ها و یزور ها بین ریسلر های کلوکسو
– سیستم ارسال ایمیل و پیغام برای اطلاع رسانی و کمک به ارتباط بهتر با کاربران کلوکسو
– و امکانات بسیار زیاد دیگر…

پیش‌نیازهای نصب

سرور خصوصی یا مجازی با سیستم‌عامل CentOS حداکثر نسخه ۵ و یا Red Hat. هنوز سنت-او-اس نسخه ۶ پشتیبانی نمی‌شود.
حداقل ۲۵۶ مگابایت رم (برای اجرای Yum کافی باشد). [البته تجربه شخصی من نشان می‌دهد حداقل باید ۵۱۲ مگابایت رم داشته باشید و برای استفاده مناسب ۱ گیگ رم پیشنهاد می‌شود.]
مقدار ۲ گیگ فضا دیسک برای نصب کلکسو و سرویس‌ها.
اگر به صورت دستی دیسک خود را پارتیشن‌بندی کرده‌اید مطمئن شوید شاخه /tmp بزرگی دارید. کلکسو از این شاخه برای ذخیره بک‌آپ استفاده می‌کند و اگر فضا آن کافی نباشد این عمل درست انجام نمی‌شود.

قبل از شروع به نصب

شما باید SELinux را غیرفعال کنید. برای این کار باید فایل /etc/sysconfig/selinux را باز کرده و خط مشخص را به این صورت تغییر دهید selinux=disabled. این تغییر SELinux را از شروع بعدی سیستم بعد از ریبوت فعال نگه می‌دارد و فقط برای این است که در سیشن فعلی که ما قصد داریم کلکسو را نصب کنیم بتوانیم آن را غیرفعال کنیم.
برای غیر فعال کردن SELinux در نشست جاری از دستورات زیر در خط فرمان استفاده کنید.

su – root
setenforce 0

اگر مطمئن نیستید که این عمل درست انجام شده برای چک کردن وضعیت از دستور /usr/sbin/sestatus استفاده کنید. عدم غیرفعال کردن صحیح SELinux باعث می‌شود نصب کلکسو بی‌فایده شود و راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل ممکن است نیاز به نصب درست دوباره آن داشته باشد.
همچنین مطمئن شوید که پورت‌های ۷۷۷۷/tcp و ۷۷۷۸/tcp در فایروال سرور شما باز هستند. اگر این پورت‌ها بسته باشند شما نمی‌توانید به صفحه وب کنترل پنل کلکسو بعد از نصب آن دسترسی داشته باشید.

نصب کلکسو

نصب کلکسو نیاز به دریافت فایل kloxo-installer.sh از download.lxcenter.org و اجرای آن توسط کاربر روت دارد. این اسکریپ در طول اجرا برای نصب کلکسو از شما چند سوال می‌پرسد و گذرواژه‌ای درخواست می‌کند (رمز روت را وارد کنید).

su – root
yum install -y wget
wget http://download.lxcenter.org/download/kloxo/production/kloxo-installer.sh

بعد از آن دستور زیر برای نصب به صورت مستر (تک سروری) وارد کنید.

sh ./kloxo-installer.sh –type=master

و اگر مستر نیستید از دستور زیر استفاده کنید.

sh ./kloxo-installer.sh –type=slave

اگر قبلا MySQL را روی سرور خود نصب کرده‌اید از دستورات زیر استفاده کنید.

su – root
yum install -y wget
wget http://download.lxcenter.org/download/kloxo/production/kloxo-installer.sh
sh ./kloxo-installer.sh –type=<master/slave> –db-rootpassword=PASSWORD

بعد از نصب کلکسو به آدرس http://YOUR_SERVER_IP:7778 متصل شوید (در مرورگر وارد کنید) و در صفحه ورود نام کاربری admin و پسورد پیش‌فرض که admin است را واد کنید. بعد از ورود کلکسو از شما می‌خواهد که برای امنیت بیشتر رمز پیش‌فرض را تغییر دهید.

بسته‌های نصب شده اولیه

سرویس‌های وب Web Services
– آپاچی apache 2.x
– پی‌اچ‌پی php 5.2.x
– سرویس pure-ftpd برای مدیریت کاربران اف تی پی (ftp)
– سرویس awstats برای تحلیل آمار وب (بازیدها، ترافیک و …)

سرویس‌های پست الکترونیک Mail Services
– سرویس qmail-toaster
– سرویس courier-imap-toaster
– سرویس vpopmail
– برنامه‌های وب میل Roundcube (به صورت اجکس) و Horde برای مدیریت پست‌های الکترونیک

سرویس‌های نام‌دامنه DNS Services
– سرویس bind برای پیاده سازی پروتکل DNS
– سرویس bind-chroot برای BIND امن
– سرویس دیتابیس Database Service
– برنامه mysql-server برای ساخت و مدیریت دیتابیس‌ها

* شما می‌توانید بعد از نصب بین سرویس‌ها سوییچ کنید و یکی را انتخاب کنید. مانند؛  Apache/Lighttpd، BIND/djbdns، spamassassin/bogofilter و … .

عیب‌یابی

اگر بعد از نصب نتوانستید به کنترل پنل کلکسو متصل شوید، مطمئن شوید که فایروال سرور پورت‌های ذکر شده را نبسته باشد. اگر این پورت‌ها بسته بود می‌توانید فایروال را با دستور /etc/init.d/iptables stop غیرفعال کنید و با انجام آن شاید بخواهید اسکریپ فایروالی برای کاربران خود بسازید تا امنیت خود را حفظ کنید. برای این کار می‌توانید از آموزش آخر مطلب استفاده کنید.

با همه این موارد اگر نتوانستید به پنل دسترسی داشته باشید و یا هر مشکل دیگری داشتید می‌توانید در انجمن کلکسو با آدرس forum.lxcenter.org مطرح کنید تا پاسخ بگیرید (محتوای فایل /root/kloxo-install/kloxo-linux/kloxo_install.log را برای راهنمایی بهتر به سوال خود پیوست کنید).

یا در قسمت نظرات مربوط به همین مطلب سوالتان را مطرح نمایید تا پاسخ آن را دریافت کنید…