امروزه نفوذ به دنیای مجازی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی افراد به امری فراگیر تبدیل شده و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای دیجیتال شده است تا آنجا که هر روز خبر‌هایی از حملات هکری شنیده می‌شود.

چگونه هک نشویم؟

چگونه هک نشویم؟

اگرچه رعایت نکات ایمنی و استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌هک تاحدی جلوی تخریب اطلاعات کاربران مجازی را گرفته است اما شاید همین امر باعث شده باشد که هکرهای حرفه‌ای گستره فعالیت‌های خود را افزایش داده و به سراغ کاربران تلفن همراه آمده باشند.

هک‌ موبایل به این معنا نیست که دیگر کاربر اختیاری در کنترل تلفن همراه خود نداشته باشد بلکه بسته به نوع حمله‌ای که صورت گرفته ممکن است دفترچه تلفن یا تمامی ‌پیام‌های کوتاهی که در صندوق دریافت پیام‌ها (inbox) وجود دارد برای هکر ارسال شود. هر چند قدمت هک تلفن همراه به قدمت هک کامپیوترها نمی‌رسد اما با پیشرفت روزافزون امکانات تلفن‌همراه این وسیله هم در معرض خطر حمله هکرها قرار دارد تا آنجا که هر فرد با داشتن نرم‌افزارهای مخصوص هک به راحتی قادر خواهد بود تلفن همراه کاربر را هک و از اطلاعات شخصی کاربران استفاده کند.

فعالیت هکرهای ایرانی درحال حاضر فقط در نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران خلاصه می‌شود و همین سرک کشیدن به حریم خصوصی دیگران و انتشار اطلاعات شخصی آنان باعث شده تا امروزه شاهد گسترش نرم‌افزارهای مخصوص هک و فروش آن از طریق اینترنت باشیم.

برخی از نرم افزارهای هک می‌توانند از همه‌‌چیز روی تلفن‌های همراه کپی بگیرند، موقعیت مکانی آن را ذخیره کنند و هرکدام از اجزای آن را که می‌خواهند روشن و خاموش کنند. تمام این کارها می‌تواند طوری انجام شود که کاربر هیچ‌گاه به‌وجود این نرم‌افزارها روی تلفن همراه خود پی نبرد. آنها حتی می‌توانند امکان کنترل تلفن همراه از راه دور را فراهم کنند و از تمام پیامک‌های داخل گوشی کپی بگیرند.

رایج‌ترین شیوه هک موبایل توسط افراد سودجو بلوتوث است و بیشترین هک موبایل در مکان‌های عمومی صورت می‌گیرد چرا که برخی از افراد با روشن‌کردن بلوتوث گوشی‌های موبایل اقدام به تبادل اطلاعات ازجمله فیلم، موسیقی و … می‌کنند.

نفوذ به تلفن همراه همیشه به نصب و به کارگیری نرم‌افزار و استفاده از تکنولوژی بلوتوث خلاصه نمی‌شود. هم‌اکنون برخی از وبلاگ‌ها به چگونگی واردکردن کدهای مخصوصی جهت ورود به فایل‌های شخصی گوشی قربانی خود می‌پردازند که با این روش، پرداخت وجه مکالمات فرد به‌حساب قربانی گذاشته می‌شود. حتی در برخی از مواقع نیز مشاهده شده که به وسیله ارسال پیام کوتاه یا وارد کردن یک کد مخصوص می‌توان گوشی و سیم‌کارت فرد مقابل را به راحتی سوزاند!

اگر کاربران تلفن همراه در زمینه استفاده از فناوری بلوتوث و GPRS از یک سو و نیز در اختیار نگذاشتن گوشی تلفن همراه خود در دسترس افراد سودجو نکات ایمنی را رعایت کنند، خطرکمتری متوجه آنان خواهد شد.

گوشی‌های هوشمند با داشتن سیستم عامل، از ریسک بالای هک‌شدن برخوردارند به همین دلیل کاربران باید از روش‌هایی برای محافظت از اطلاعات شخصی‌ای که در گوشی‌هایشان وجود دارد استفاده کنند. روش‌های پیشنهادی می‌تواند برای حفاظت در مقابل تهدیدات و نفوذ به گوشی‌های موبایل مؤثر واقع شود.

۱- مطمئن شوید بلوتوث تلفن همراهتان همیشه خاموش است مگر در مواردی که خود به آن نیاز دارید.
۲- حتی‌المقدور از هندزفری‌های مجهز به تکنولوژی بلوتوث استفاده نکنید (از لحاظ پزشکی نیز استفاده از آن سبب آسیب‌های جدی در مغز و گوش می‌شود) چرا که به‌خاطر روشن بودن بلوتوث می‌توانند از گوشی شما سوءاستفاده کنند.
۳- گزینه‌های موجود در قسمت بلوتوث گوشی خود را به‌نحوی تنظیم کنید که برای دریافت فایل‌های ارسالی حداقل ۲ بار از شما و فرستنده موافقت بخواهد.
۴- هنگام اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه روی لینک‌ها و پیام‌های نامطمئن کلیک نکنید.
بهتر است پیام‌های ناشناس یا ایمیل‌های نامطلوبی را که در آنها لینکی درج شده است مورد استفاده قرار ندهید زیرا در اکثر مواقع مخربان با ارسال یک کد مخرب می‌توانند گوشی‌های هوشمند را تحت کنترل در بیاورند.
۵- از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در منابع غیرمعتبراستفاده نکنید. اگر به بازی یا اپلیکیشن احتیاج دارید، سعی کنید آنها را از منابع معتبر دریافت کنید. بعضی از همین بازی‌ها می‌توانند آلوده به کدهای مخربی باشند که باعث بروز مشکلات حاد می‌شوند.
۶- از اطلاعات موقعیتی و شخصی خود محافظت کنید. اگر علاقه‌مند به عکاسی با موبایل خود هستید و نمی‌خواهید که اطلاعات موقعیتی و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما توسط عکس منتشر شود، کافی است گزینه‌های مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غیرفعال کنید.
موبایل‌های جدید این امکان را دارند که وقتی عکسی با موبایل خود می‌گیرید، اطلاعات موقعیتی شما را توسط GPS دریافت کرده و ضمیمه تصویر کنند. گفتنی است این اطلاعات زمانی مشخص می‌شود که عکس گرفته شده را توسط موبایل خود روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.
اما اگر شما تصاویری را از قبل گرفته‌اید و هنوز آنها را در هیچ شبکه‌ای به اشتراک نگذاشته‌اید، کافی است با نرم‌افزارهایی همچون Microsoft Photo Tools تمامی مشخصات شخصی خود را از روی تصویر گرفته شده حذف کنید.
۷- وای فای گوشی همراه خود رادر مکان‌های ناامن خاموش کنید. اگر شما به هر دلیلی نمی‌خواهید بلوتوث یا وای فای خود را خاموش کنید، بهتر است از گزینه «عدم‌نمایش برای دیگران» یا «حالت امن» و یا گزینه‌های مشابه که در بخش امنیتی تنظیمات دستگاه شما موجود است، استفاده کنید.
۸- هر وقت می‌خواهید وارد سرویس ایمیل یا سایت بانکی خود شوید، آدرس را با پیشوند https وارد کنید (مثلا https://gmail. com). به این ترتیب به شیوه‌ای امن به سایت مورد نظر وصل می‌شوید و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم خواهد شد.
۹- همیشه آپدیت‌های منظمی برای سیستم عامل‌های آندروید، ویندوز فون و iOS منتشر می‌شود. برخی از هکرها از این موضوع سوءاستفاده کرده و فایل‌های آلوده خود را به‌عنوان آپدیت موبایل در اینترنت منتشر می‌کنند. مراقب این موضوع باشید و همیشه آپدیت سیستم عامل را توسط برنامه Update Manager خود گوشی انجام دهید.
۱۰- یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که هیچ‌گاه حساب‌های بانکی خود را توسط نرم‌افزار‌های ناشناس باز نکنید بلکه از نرم افزار بانکی مخصوص بانک خود کمک بگیرید.

منبع: خبر فارسی