تذکر: این کار از نظر اخلاقی درست نیست و با استفاده از این سایت شما به نوعی حریم شخصی فرد مقابل را زیر پای می گذارید. قبل از اینکه لینک را به کسی بدهید به او بگویید که لینک حاوی چه چیزی است و یا برای تست کردن این سایت خودتان روی لینک کلیک کنید. فردی که روی لینک کلیک می کند هم راحت می تواند متوجه شود که  شما از این لینک به چه منظوری استفاده کرده اید.

 

امروز می خواهم به شما سایتی را معرفی کنم که بیشتر از کاربردش نحوه کارش جالبه. سایت HaveYourFriendsBeenThere یا «آیا دوستان شما آنجا بوده اند؟» به شما این امکان را می دهد که فقط از طریق یک لینک ساده بفهمید که آیا دوست شما (بازدید کننده لینک) از سایت های مــــــــــــبتــــــــــــذل بازدید کرده یا نه؟ این سایت از یک تکنیک هوشمندانه برنامه نویسی برای این کار استفاده میکند و هیچ ویروس یا کرم کامپیوتری و… در کار نیست.

 

باز هم تذکر میدم که

از این سایت استفاده نادرست نکنید.

 

نحوه استفاده

 

خیلی ساده، وارد http://www.haveyourfriendsbeenthere.com/ شده و لینکی که در پایین صفحه به شما داده می شود را به کسی بدهید که روی آن کلیک کند.

باید سایت را تا وقتی که طرف روی لینک کلیک می کند در مرورگر خودتان باز نگه دارید. چند ثانیه بعد از اینکه روی لینک کلیک شد آدرس سایت های مبتذلی که آن شخص از آنها بازدید کرده بود روی صفحه شما نمایش داده می شود.

و اما تکنیک هوشمندانه برنامه نویسی پشت این قضیه،

حتمآ دیده اید که وقتی روی لینکی کلیک می کنید رنگ آن تغییر می کند. مثلآ از آبی به بنفش. تا وقتی اطلاعات history مرورگر خودتان را پاک نکرده باشید مرورگر می داند که شما کجا ها رفته اید و کجا ها نه، و به این طریق رنگ لینک ها را برای شما تغییر می دهد که شما ناخواسته روی لینک های تکراری کلیک نکنید.

Visisted and Not Visited Hyperlinks

این سایت یک لیست بسیار بلند بالا از سایت های مبتذل در اینترنت دارد. وقتی شما روی لینک کلیک می کنید یک Javascript به طور مخفی این لینک ها را به مرورگر شما فرستاده و چک می کند که آیا مرورگر شما آنها را به عنوان visited link می شناسد یا خیر. اگر visited link باشد (یعنی رنگ آن عوض شده) یعنی شما قبلآ وارد آن سایت شده بودید. اگر نه هم یعنی قبلآ وارد آن سایت نشده بودید.

سپس Javascript این نتیجه را به سرور وب سایت بر می گرداند و نتیجه این تحلیل روی صفحه کسی که لینک را فرستاده به نمایش در می آید.

پس با توضیحاتی که دادم فکر می کنم متوجه شده باشید که این سایت نمی تواند history مرورگر شما را بخواند بلکه فقط یک لیست از پیش آماده از سایت ها را چک می کند و می تواند بفهمد که آیا شما در آن سایت های مشخص بوده اید یا نه.

چطوری با این روش مقابله کنیم؟

اگر می خواهید این تکنیک روی شما اثر نکند فقط کافی است Javascript را غیرفعال کنید. توجه کنید که غیرفعال کردن Javascript بعضی از فواید خوب سایت های دیگر را هم ممکن است غیرفعال کند.

اگر از فایرفاکس استفاده می کنید کارتان راحت است، کافی است افزونه NoScript را نصب کنید و سایت ذکر شده را به لیست سیاه اضافه کنید. با این کار Javascript در سایر سایت ها همچنان فعال می ماند.

با کلیک کردن روی دکمه Edit در پایین صفحه می توانید خودتان هم یک سری سایت دلخواه اضافه کنید که چک شود. همچنین می توانید با تیک زدن چک باکس به کسی که روی لینک کلیک می کند یک پیغام خطای ۴۰۴ جعلی نشان بدهید. البته همچنان کاربر می تواند صفحه اصلی سایت را چک کند و متوجه کاربرد سایت خواهد شد.

 منبع:زنگوله