هارد دیسک ها نیز مانند دیگر قطعات کامپیوتری و سخت افزار قابل فرسایش و خراب شدن هستند. سطح سلامتی هارد دیسک در سیستم و یا لپ تاپ شما در صورتی که از اطلاعات مهمی را در آن ذخیره سازی می کنید نکته خیلی مهمی است و ممکن است با خراب شدن این قطعه از سیستم شما فایل ها و دیگر اطلاعات شما دیگر به هیچ عنوان قابل بازگشت نباشند.
در این نوشته با برنامه رایگان HDD Health آشنا می شویم که با استفاده از آن می توانید از سلامتی هارد دیسک خود مطمئاً شوید و تست کاملی از هارد خود بگیرید.

این برنامه چگونه این اطلاعات را بدست می آورد ؟
برنامه رایگان HDD Health اطلاعات مختلفی در مورد سلامتی و حالت فعلی هارد دیسک شما می تواند ارائه کند که تمامی این اطلاعات با استفاده از تکنولوژی SMART که در تمامی هارد دیسک های جدید و معروف در بازار استفاده شده است بدست می آید.

 

اطلاع از سطح سلامتی هارد دیسک خود با HDD Health

 

نام و ورژن برنامه:HDD Health v4.0 Beta
حجم فایل:۹۳۰ کیلو بایت
نوع لیسنس: رایگان
سازگاری با:ویندوز سون ویستا و ویندوزxp
تاریخ انتشار:
۱۴فروردین سال۱۳۹۱

 آموزش استفاده از برنامه تست هارد دیسک HDD Health
برای استفاده از HDD Health بعد از دانلود و نصب این برنامه بر روی سیستم خود تنها کافی است آن را اجرا کنید. همانطور که در تصویر زیر نیز می بینید هارد دیسک سیستم و یا لپ تاپ شما و یا دیگر هارد دیسک قابل جا به جایی که از طریق پورت USB و یا SATA به سیستم شما اتصال دارند شناسایی و اطلاعات مربوط به آن ها نمایش داده می شود

در ستون Health مقدار سلامتی هارد دیسک شما نمایش داده می شود و در ستون Temp نیز درجه حرارت فعلی این قطعه نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که حرارت زیاد یکی از مهمترین عامل های خرابی در قطعات الکترونیکی است پس در صورتی که دمای هارد دیسک شما در هنگام کار با سیستم بالا بود به فکر راه حلی برای کاهش دمای آن مانند جابه‌جایی و یا استفاده از فن های خنک کننده مخصوص باشید. در صورتی که پس از استفاده از این برنامه شما از آن به صورت کامل خارج نشوید و آن را Minimize کنید این برنامه به عنوان یک خبر دهنده در مورد سطح سلامتی هارد شما عمل می کند و هر موقع خطا و یا صدمه ای به هارد دیسک شما وارد شد با نمایش پیغام و یا پخش صدای انتخاب شده توسط شما ( از طریق منو File > Options ) شما را مطلع می کند.

 برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد هارد دیسک خود می توانید از منوی Drive این برنامه گزینه SMART Attributes را انتخاب کنید تا اطلاعات وسیع و کاملی در مورد هارد دیسک فعلی خود بدست آورید.