تمامی گوشی موبایل و دستگاه‌هایی که با استفاده از آن‌ها دسترسی به تلفن را داشته باشید مانند مودم GSM دارای یک کد IMEI هستند که با استفاده از آن اطلاعات کاملی را درباره آن دستگاه و برند سازنده آن می‌توانیم به صورت آنلاین به دست آوریم.

 

در این نوشته با چگونگی پیدا کردن کد IMEI گوشی موبایل خود و سایت IMEI.info که با استفاده از آن می‌توانید از مشخصات گوشی موبایل خود اطلاع پیدا کنید آشنا می‌شویم.

 

کد IMEI چیست؟

IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity است که به هویت گوشی موبایل و تجهیزات مبتنی بر گوشی موبایل GSM، WCDMA و iDEN اشاره می‌کند که البته تعدادی از موبایل ماهواره ای نیز از کد IMEI برای شناسایی کاربران استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه IMEI کد گوشی موبایل شما است و همانند کد IMSI در سیم کارت شما نگهداری نمی‌شود پس از دزدیده شدن موبایل خود با اطلاع به اپراتور سیم کارت موبایل کشور خود می‌توانید برای پیدا کردن گوشی موبایل خود و از کار انداختن آن اقدام کنید که البته باید اپراتور مورد نظر از این امکان پشتیبانی کند.

کد IMEI که از ۱۵ یا ۱۷ عدد پشت سر هم تشکیل شده است در ۹۰ درصد تجهیزات و گوشی موبایل به صورت یکتا تخصیص داده شده است و به همین خاطر نیز از آن برای اطلاع از مشخصات این دستگاه‌ها و برند سازنده آن می‌توانید استفاده کنید.

چگونه کد IMEI گوشی موبایل خود را پیدا کنم؟

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن این کد در گوشی موبایل وارد کردن کد *#۰۶# است که پس از شماره گیری آن در صفحه نمایش دستگاه شما کد IMEI نمایش داده می‌شود. البته در دستگاه مختلف روش گوناگون دیگری نیز برای دسترسی به این کد وجود دارد که در لیست زیر با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

گوشی سونی اریکسون قدیمی: در بسیاری از مدل قدیمی گوشی سونی اریکسون و یا سونی با شماره گیری کد ستاره – راست – ستاره – چپ – چپ – ستاره – چپ – ستاره می‌توانید به قسمت Service و یا همان خدمات گوشی خود وارد شوید که از منو نمایش داده شده توانایی مشاهده کد IMEI دستگاه خود را خواهید داشت.

گوشی BlackBerry و سونی اریکسون جدید: با رفتن به بخش تنظیمات گوشی BlackBerry و یا سونی اریکسون خود با قسمتی با نام Status مواجه می‌شوید که از این قسمت نیز به کد IMEI دستگاه خود دسترسی خواهید داشت.

گوشی و دستگاه اندروید: در گوشی موبایل مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل نیز با رفتن به بخش تنظیمات (Settings) و سپس About Phone می‌توانید به IMEI دسترسی داشته باشید.

گوشی و دستگاه iOS: اگر دستگاه شما از سیستم عامل iOS بهره می‌برد مانند گوشی آیفون می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات > General > گزینه About کد IMEI نمایش داده می‌شود.

 

 

البته در پشت اکثر گوشی موبایل امروزی در کنار شماره سریال درج شده کد IMEI دستگاه چاپ می‌شود که برای مطمئن شدن از این کد دستگاه خود می‌توانید از این طریق نیز اقدام کنید.

اموزش در ادامه پست….

آشنایی با سایت IMEI.info

پس از بدست آوردن کد IMEI دستگاه خود در صورتی که می‌خواهید از مشخصات حقیقی دستگاه خود باخبر شوید سایت IMEI.info می‌تواند بهترین انتخاب باشد که در کنار نمایش مشخصات گوشی موبایل شما امکانات دیگری را نیز ارائه می‌دهد. برای استفاده از این سایت پس از مراجعه به آدرس http://www.imei.info کد را همانند تصویر زیر در کادر مربوطه وارد کنید و سپس بر روی دکمه آبی رنگ Check کلیک کنید.

IMEI مشخصات گوشی موبایل

تنها پس از چند لحظه لیست کاملی از مشخصات و امکانات گوشی موبایل شما توسط IMEI.info نمایش داده می‌شود که کاملاً رسمی و صحیح هستند.

مشخصات حقیقی گوشی موبایل

البته با توجه به مدل دستگاه و نام برند دستگاه شما ممکن است امکانات و اطلاعات اضافی نیز در صفحه مشخصات دستگاهی که شما IMEI آن را وارد کرده‌اید نمایش داده شود.

چگونگی تشخیص آیفون Factory Unlocked توسط این سرویس

اما یکی از امکانات کاربردی و خیلی جذاب سرویس IMEI.info نمایش وضعیت قفل سیم کارت گوشی آیفون است. اگر می‌خواهید بدانید دستگاه آیفون شما از ابتدا توسط کارخانه به صورت Unlocked عرضه شده است و یا پس از عرضه آن توسط افراد دیگری آنلاک شده است تنها کافی است کد IMEI آن را همان طور که در بالاتر توضیح دادیم پیدا کنید و پس از مراجعه به سرویس IMEI.info از Factory Unlocked با خبر شوید. پس از وارد کردن کد IMEI آیفون خود در پایین صفحه مشخصات نمایش داده شده هانند تصویر زیر بر روی گزینه Free Check network & simlock کلیک کنید تا در صفحه ظاهر شده مشخصات مربوط به قفل سیم کارت آیفون شما نمایش داده شود.

IMEI گوشی آیفون

توجه داشته باشید در صورتی که در مقابل عبارت Sim Locked کلمه No نوشته شده باشد به این معنی است که گوشی آیفون شما به صورت دستی و توسط فروشنده و یا افراد دیگری آنلاک شده است و Factory Unlocked نیست.

آیفون Factory Unlocked

پس قبل از پرداخت چند صد هزار تومان پول اضافه بهتر است برای یک بار هم که شده کد IMEI آیفون مورد نظر را در IMEI.info وارد کنید و سپس اقدام به خرید آن دستگاه کنید