تا به‌حال فکر کرده‌اید وقتی دستور بازکردن یک سایت را ارسال می‌کنید تا نمایش سایت مورد نظر از چه مسیرهایی در اینترنت عبور می‌کنید؟
 
 ابزار traceroute در ویندوز به همین منظور طراحی شده است. این ابزار شما را قادر می‌سازد تا مسیرهایی را که رایانه مبدا طی می‌کند تا به رایانه مقصد برسد، مشاهده کنید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی نیز بتوانید با در اختیار داشتن اطلاعات کامل نسبت به موقعیتی که مشکل در آن رخ داده است، برای رفع آن اقدام کنید.

توجه: به‌ کمک این دستور می‌توانید از آدرس آی‌پی، نام سرور و نشانی سایت به‌عنوان مقصد مسیریابی استفاده کنید.

 

 

اموزش این ترفند در ادامه پست…….

 

در ویندوز اکس‌پی:

۱ـ از منوی استارت گزینه Run را انتخاب و عبارت cmd را در آن وارد کنید.

۲ـ پس از باز شدن پنجره داس، عبارت زیر را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید:

Tracert www.lordhack.com 

در ویندوزهای ویستا و ۷:

۱ـ روی گوی استارت کلیک کرده و در کادر جستجو عبارت cmd را وارد کنید.

۲ـ مثل عملیاتی که در ویندوز اکس‌پی انجام دادید، پس از باز شدن پنجره داس، عبارت زیر را در آن وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید:

Tracert www.www.lordhack.com

با وارد کردن این دستور، فهرستی از رایانه‌هایی که تا رسیدن به مقصد موردنظر از آنها عبور می‌کنید به شما نمایش داده خواهد شد و در صورتی که قادر به مشاهده سایت یا دسترسی به سرور مورد نظر نباشید، می‌توانید علت این عدم دسترسی را براحتی ببینید و متوجه شوید که ارتباط شما در کدام بخش از مسیر قطع می‌شود.

توجه: چنانچه بخواهید گزارش این مسیریابی را در یک فایل متنی در اختیار داشته باشید، می‌توانید دستور فوق را با کمی تغییر به شکل زیر وارد کنید:

Tracert www.lordhack.com » click.txt

با واردکردن دستور فوق، نتایج مسیریابی در یک فایل متنی به نام click در پوشه‌ای که در پنجره داس نمایش داده می‌شود، ذخیره خواهد شد.