گوگل ابزاری را برای کاربرانش عرضه کرده که امکان میدهد که به شما بفهمید گوگل چه اطلاعاتی از شما دارد این امکان که داشبورد نام دارد، دربرگیرنده اطلاعات مربوط به استفاده از ۲۰ سرویس(مثل Alerts,Blogger, Docs, Contacts, Picasa, Reader و…) این شرکت است

 
به طور حتم شما هم مثل من از خیلی از سرویسهای گوگل استفاده میکنید. تعداد سرویس‌ها گوگل هم که هر روز بیشتر میشه و کاربران غافل از اینکه استفاده از این سرویسها چه اطلاعات شخصی رو میتونه از اونها به گوگل بده, روزانه میلیون ها ساعت در سرتاسر دنیا از این سرویس ها استفاده میکنند.

اخیرا این استفاده بالا از سرویس های گوگل برخی از کاربران رو به فکر انداخته که گوگل چه اطلاعاتی میتونه از اونها داشته باشه؟ حساسیت این اطلاعات به چه اندازه است؟ و آیا این اطلاعات نزد گوگل امن هستند و کس دیگری قابلیت دسترسی به اونها رو داره یا نه؟

بعد از اینکه برنامه های کاربردی شرکت گوگل مانند Gmail، Google Reader،blogger,Google Docs و سرویس عکس Picasa و orkut افزایش پیدا کرد یک درگاه که  بتوان این سرویس ها را یکجا مدیریت کرد و مهم تر آنکه بتوان محرمانگی کاربران را در جستجوهای گوگل حفظ  کرد و از افشای اطلاعات شخصی جلوگیری کرد ، ضروری به نظر می رسید.

این اواخر گوگل به درخواست این کاربران جواب مثبت نشون داده و سرویسی به نام Google Dashboard رو راه اندازی کرده که به صورت یکجا به کاربر نشون میده که از کدام سرویس گوگل و به چه صورت استفاده کرده

توضیحات کامل در ادامه مطلب

کاربران می‌توانند با مراجعه به google.com/dashboard تنظیمات را تغییر داده یا اطلاعات را پاک کنند؛ این اطلاعات از اطلاعات اشتراک‌ها که در کد کوچکی به نام کوکی ذخیره می‌شوند و داده‌های فعالیت جست‌وجو که برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌شوند، جدا خواهند بود.

 

گروه مدافع حقوق مصرف کنندگان Consumer Watchdog که همواره منتقد میزان اطلاعات شخصی ذخیره شده توسط گوگل بوده است داشبورد را گام کوچکی در مسیر درست نامید

صرف­نظر از مزایایی که این سرویس به دنبال دارد، اگر بخواهیم نگاهی دقیق­تر به موضوع داشته باشیم، نگرانی­ها در مورد امنیت داده­ها بیشتر می­شود چرا که گرداوری تمام اطلاعات مرتبط در یک مکان، به جای اینکه امنیت و محرمانگی بیشتری فراهم آورد، خود می­تواند عاملی باشد برای ریسک­پذیر ساختن بیشتر آنها.

اصولاً هنگامی که کاربران با سرویس­های مختلف گوگل – و یا حتی فقط موتور جستجوی آن – کار می­کنند، می­توان این حق را برای آنها قائل شد که در خصوص داده­هایی که در اختیار این غول نرم­افزاری قرار می­دهند، نگران یا حداقل کنجکاو باشند.

به گزارش PC World گوگل هرچه را که شما در فضای سایبر انجام می­دهید، ایندکس و دسته­بندی می­کند. این در حالی است که ایندکس کردن وب چیزی شبیه سایت­های شبکه­های اجتماعی است که فلسفه وجودی آن، مستقیماً با حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران در تعارض است.

قاعده معروفی وجود دارد که می­گوید: هر نوع فناوری و سرویسی که زندگی را برای شما آسان­تر می­کند، می­تواند به همان نسبت اوضاع را برای بزهکاران هم لذت­بخش­تر نماید. این قاعده در مورد داشبورد گوگل هم صادق است.

بر همین اساس این موضوع که داشبور گوگل تمام اطلاعات و داده­های مربوط به شما را در یک صفحه فراهم می­آورد، می تواند خبر مسرت­بخشی برای هکرها و بداندیشان فضای سایبر تلقی شود! به عبارت دیگر یک حساب هک­شده گوگل، انبوهی از اطلاعات مفید و خصوصی را به هکرها می­دهد که اطلاعات مالی و بانکی قربانی از آن جمله است.

بنا به گفته یک کارشناس امنیتی به نام Ben Rothke، داشبورد گوگل همه اطلاعات کاربران را در یک سینی طلایی جمع آوری و به آنها تقدیم می­کند ولی مشکل اینجاست که اکثر کاربران نحوه نگهداری از این شیء باارزش را نمی­دانند و در صورت هک شدن حساب آنها در گوگل، ناخواسته همه اطلاعات خود را به هکرها پیشکش می­کنند!

برای استفاده از این سرویس جدید، به آدرس https://www.google.com/dashboard مراجعه نمایید.

با توجه به حساسیت موضوع، احتمال می­رود در آینده اخبار بیشتری در تایید یا رد این سرویس در سایت­های خبری شاهد باشیم.

برچسبها:اطلاعات, گوگل, داشبورد, dashboard, سوریسهای گوگل ,جی میل ,خدمات گوگل, هک