آموزش تبدیل PDF فارسی به Word

بسیاری از کاربران ایرانی با این مشکل روبرو هستند که نمی توانند PDFهایی که به زبان فارسی هستند را همانند PDFهایی که به زبان انگلیسی هستند به فایل Word تبدیل کنند. در اینجا قصد داریم آموزش تبدیل PDF فارسی به Word را به روش آسان برای شما آموزش بدهیم.

برای این کار نیاز به انجام کار خاصی نداریم فقط بایستی بر روی دستگاهی که دراختیار داریم لپ تاپ، کامپیوتر رومیزی، تبلت یا گوشی هوشمند مرورگر Mozilla FireFox یا مرورگر Google Chrome را نصب نماییم. اگر مرورگر مورد نظر را در اختیار دارید توجه داشته باشید که باید حتما از نسخه ۲۵ به بعد برای موزیلا فایرفاکس و از نسخه ۳۰ به بعد برای مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. این نسخه ها هم اکنون برای لپ تاپ و رایانه موجود هستند و می توان آنها را نصب کرد.

خب اما برای اینکه شبهه ای بوجود نیاید لازم است بدانیم که اگر از نسخه های قبلی مرورگرهای نامبرده شده استفاده می کنیم حتما باید پلاگین مربوط به خواندن فایل های PDF روی نسخه های قدیمی نصب باشد. که در نسخه های ذکر شده لازم به نصب پلاگین نیست و به صورت پیش فرض موجود می باشد.

خب بعد از آنکه ابزارهای مورد نظر تهیه شد :

۱-با استفاده از مرورگر فایل PDF را باز میکنیم. (مرورگر را باز کرده و کلید های ترکیبی Ctrl+O را فشار می دهیم و سپس فایل PDF را انتخاب و باز میکنیم)
۲-پس از باز شدن PDF درون مرورگر اندکی صبر میکنیم تا تمام فایل PDF در مرورگر بارگذاری شود. سپس کلید های ترکیبی Ctrl+A از روی صفحه کلید را فشار می دهیم تا تمام متن انتخاب گردد
۳-کلیدهای Ctrl+C را فشار می دهیم تا تمام متن در حافظه کپی شود.
۴-اکنون به محیط Microsoft Office Word رفته و در آنجا Paste می کنیم. حالا تمام متن ما کپی شده درون یک فایل Word می باشد. میتوان به آن فونت و سایز دلخواه و تنظیمات دیگری را اضافه نمود.

اما مشاهده می شود که تصاویر و نمودارهای مندرج در فایل PDF در فایل Word کپی نگردیده است برای حل این مشکل نیز بایستی بصورت دستی از صفحه مانیتور خود عکس تهیه کرد و یا با استفاده از نرم افزار های گوناگون می توان از محیط های دلخواه فایل PDF ، عکس با فرمت JPG یا PNG تهیه کرد سپس درون فایل Word در محل مورد نظر قرار می دهیم.

اگر فایل PDF شما اضافاتی مثل حاشیه و عکسهایی در پس زمینه داشته باشد ابتدا با نرم افزار Foxit PDF Editor  و حتی فتوشاپ CS6 صفحه موردنظر را ویرایش کنید و آن قسمتها را حذف کنید و فایل را ذخیره کنید. سپس کار کپی برداری را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نام فایل PDF بصورت فارسی نباشد تا مرورگر در بازکردن آن مشکلی نداشته باشد. و حتی مسیر فایل PDF با عناوین فارسی نباشد. (مثلا درون پوشه با نام و کاراکتر فارسی زبان نباشد)

این ترفند برای اکثر فایل های PDF جوابگو می باشد. اما اگر فایل PDF رمزگذاری یا سطح امنیتی بالایی داشت بایستی با استفاده از قفل شکن PDF ابتدا قفل یا سطح امنیتی فایل PDF را از بین برد. از جمله نرم افزارهای حذف کننده قفل PDF می توان به PDF Password Remover اشاره کرد.

اگر تمام راه حل های گفته شده را انجام دادید و با مشکل روبرو شدید بایستی از دستگاه یا نرم افزارهای قدرتمند OCR استفاده کرد که مقرون به صرفه هم نیست. اما نام بردن نرم افزارهایی که از فناوری OCR استفاده می کنند خالی از لطف نیست همانند: Able2Doc Professional و PDF OCR 4.2 و غیره…

منبع: مجله اینترنتی گویا آی تی